Pro média
Osobnosti vyjadřující podporu našim snahám
RNDr. Václav Cílek, CSc., geolog, spisovatel a popularizátor vědy, řekl:
„Z mého pohledu dálnice Českým rájem nedává smysl. Už to obklíčení poměrně malého Českého ráje dálnicemi není dobré. Společně s Jiřím Adamovičem a Radkem Mikulášem jsme dali dohromady podklady pro vyhlášení Geoparku Český ráj. To, co je tu světová, to jsou mikroformy, skalní prostředí. Ve srovnání s pískovcovými malíři světa je český ráj, ráj umělců maličký. kteří tu dodnes působit. Myslím si, že je důležité tu zachovat málo technický ráz do budoucna.“
Ing, arch. Vladimír Merta, písničkář, skladatel, spisovatel, fotograf a režisér, řekl:
„Už tu padl pojem kulturní krajina. V Toskánsku mě napadlo, jak je to možné, že tak obrovský kus krajiny zůstal netknutý. V podstatě je to středověký ráz krajiny. Jak to, že tam nejezdí traktory, že tam není hromadný turismus, že nikoho nenapadne prorazit tam dálnici kulturní? která vás obklopuje a vy ji vnímáte jako svou vlastní, jako byste ji sami vytvořili, to inspiruje zpěváky, muzikanty, umělce. A toto všechno nám chce dálniční lobby vzít, nezvedneme-li svůj hlas.
doc. RNDr. Ladislav Miko, Ph.D., biolog, bývalý ministr životního prostředí, poradce prezidenta, řekl:
„Stejně jako Václav Cílek nepotkávám tento problém poprvé. Když jsem byl náměstkem ministra v letech 2003 až 2005 a pak ministrem v roce 2009, tak už desetkrát jsem řešil stejný výstup jako nyní, totiž že jižní trasa je logičtější. tím dosud neuzavřela.“
"To je můj osobní pohled. Dnes jsem tady proto, že pan prezident ode mě očekává aktuální informace o vývoji této kauzy. Při návštěvě Královéhradeckého kraje se v Jičíně setkal s občanskými iniciativami, které dal najevo, že se jim nápad postavil Český ráj, dálnice se opravdu nelíbí všem argumentům, které jsem tu padl. Proto jsem tady, abych měl informace, argumenty z toho vyplývá.
Ing. Jiří Štrébl, herec, řekl:
„Budu tu mít jednoduché, protože to, co tu moji předřečníci řekli, je tak úžasně erudované, že já k tomu víc přidat nemůžu. Jen to, že Český ráj je pro mě Český ráj až tak daleko, že jsem si tu koupil už hrob, takže tady zůstanu navždy. A jediné, co chci dodat, je to, že bych nechtěl, abychom stavbou dál museli slovo ráj škrtnout.“
Ondřej Vaculík, redaktor, spisovatel, předseda české pobočky Mezinárodního PEN klubu, řekl:
„Vyděsil mě zveřejněný generel, který se nazývá dálnice budoucnosti. Podle něj mají být všechna krajská města propojena dálnicemi. A mají vzniknout nějaká podivuhodná dálniční mezikruží, třeba mezi Prahou a Řípem. Naše republika je velice malá a je vzácná svou proměnlivostí. Každých 5-10 kilometrů se tvářnost krajiny mění a přitom je krajina spojitá. Dálnice krajinu naprosto rozbíjejí. Dálnicemi se krajina stává nepropustnou.“
„Podle generelu nepovede dálnice přes Sněžku, Labskou boudu, přes Krkonošský národní park. Ten vám uchráníme, ale posuneme dálnice níž a buďte rádi! Když se ale díváte na všechny čáry dálnic v mapce, zjistíte, že bychom přírodu, kterou bychom měli chránit, takto zničili. A od toho je veřejná správa, aby zajišťovala také to, co se nemá stát. My stále po ní chceme něco, co se stát má. Ne, ona má také bránit škodám, má chránit přírodu, životní prostředí a to má být na prvním místě! A proto jsem rád, že tato iniciativa je a budou muset být i další.“
Čestmír Suška, akademický sochař, spoluzakladatel spolku Tisovka a člen výboru nové výzvy, řekl:
„V této krajině trávím většinu svého času, máme tu s manželkou chalupu. To, se tu dnes děje, jsme znovu nastartovali založením spolku Tisovka, který sídlí v Tatobitech - kvůli plánovanému přivaděči k dálnici. Když jsme zjistili, jakým způsobem se to vše chystá, tak jsme byli naprosto, třikrát podtrhuji, naprosto zděšeni. Myslím tím neprofesionalitu ze strany ŘSD, které se snažilo obejít řádné projednání vlivů na životní prostředí zfušovaným způsobem. Požádali jsme o pomoc syna, který žije a pracuje Anglii a dělá hlukové studie. Syn shodil hlukovou studii na dálnici ze stolu, že je naprosto neprofesionální, nepracuje s realitou. Studie byla udělaná od počítače bez seznámení se s krajinou.“
„Ministr Kupka řekl na setkání s Tisovkou, že na prvním místě je demokratické projednání. Jenže projednání EIA se dělo za covidu. Připomínky měly být online, a tak lidé, kteří měli co říci, se do procesu nedostali.“
„Krajský ředitel ŘSD pan Wohlmuth mi řekl: „Já jsem si vás proklepl, ale ten váš dům není přímo vedle přivaděče, tak proč se do toho montujete?“ Takovými „demokratickými“ způsoby se snaží prosadit svůj projekt.“
„Zakázku na posouzení vlivů na životní prostředí vyhrál pan Ludvík. A hluková studie je stejná jako zfušovaná přecházející. Náš stát plýtvá penězi na odborníky, kteří jen falšují, od boku střílejí informace, které nemají nic společného s realitou. Demokracie, za kterou jsme bojovali, je tu na hodně hliněných nohách. Jen když se do toho lidé a neziskovky pustí, tak je tu šance něčeho dosáhnout. Jsem moc rád, že se to tu tak rozjelo, a doufám, že to dobře dopadne.“
Josef Tomeš, dopravní expert SOS Český ráj, řekl:
„Do roku 2002 jsem byl tedy šéfem úseku výstavby ŘSD. V celkové koncepci ŘSD jsme nikdy nepočítali se čtyřpruhovou silnicí Českým rájem, vždycky tu byl dvoupruh. A v roce 2002 jsme předpokládali diagnózu dopravy na této komunikaci 7-10 000 vozidel Jičín denně. V roce 2025 mezi nízkými otáčkami je podle sčítání přesně 700 vozidel. nárok na stavbu dálnice.“
„Mám vyjádření ministerstva životního prostředí z roku 2008, že je prioritou jižní varianta a že ji podporuje i ministerstvo dopravy. Jenže následné zastupitelstvo Libereckého kraje toto přehlasovalo a prosadilo dálnici přes Český ráj.“
Robin Bӧhnisch, ředitel Krkonošského národního parku, poslal své vyjádření podpory:
„Český ráj je naší první chráněnou krajinnou oblastí a záměr vést čtyřproudou silnici jejím srdcem pak symbolem postupné eroze dosud účinné ochrany toho nejcennějšího v naší zemi. Tendence zbožňovat tomu nejcennějšího v naší zemi. environmentálním, krajinářským a kulturním hodnotám. Tedy bez respektu k vlastnímu domovu. Krajina nemá volební hlas, ten ji musíme dát my. Díky všem, kteří tak činí.“
Jan Květ, biolog, uznávaný odborník na mokřadní biotopy, řekl:
„Zdravím vaše dnešní setkání na podporu alternativní trasy rychlostní silnice R 35 v úseku Ohrazenice - Úlibice a přeji úspěch pokusu o přijetí této alternativní trasy. Hodnocení EIA z r. 2021 pro nyní uvažovanou trasu, vedenou hodnocení koridorem mezi dvěma sobě blízkými částmi CHKO Český ráj sice schválilo Ministerstvo životního prostředí (MŽP) jako jedinou stranu, která je navržena tak, aby byla tato kritika této silnice schválena, ale je třeba souhlasit. za správné. Žádám proto, aby MŽP a všechny ostatní relevantní strany přijaly nápravná rozhodnutí nyní, dokud je na ně ještě čas. Přiznat si chybu a napravit ji před započetím stavby je jistě poctivější a méně nákladné, než tak učinit (zpravidla jen s částečným úspěchem) během stavby nebo po dokončení.“
K VÝZVĚ SE DÁL NA POČÁTKU PŘIPOJILI
Stanislav Komárek, biolog, filosof a spisovatel
Anna Hogenová, filozofka
Petr Vachler, filmový režisér, scénárista a producent
Jaroslav Monte Kvasnica, spisovatel, cestovatel, popularizátor přírody
Miloš Šejn, výtvarný umělec a intermediální tvůrce
Adam Sebastian Helcelet, atlet a trenér