Český ráj, jedna z nejkrásnějších krajin naší země s jedinečnými přírodními i kulturními hodnotami, je v ohrožení. Stát plánuje postavit jeho středem dálnici z Jičína do Turnova. Přitom v Českém ráji vznikla už v roce 1955 naše první chráněná krajinná oblast a o padesát let později Globální geopark UNESCO.
Navzdory tvrzení některých politiků ještě není nic rozhodnuto. Zničení Českého ráje lze zabránit! A podpisem této výzvy k tomu může každý přispět.
Dálnice a její průvodní negativní dopady (tranzitní doprava, hluk, průmyslové haly) by zničily unikátní tvář a kouzlo krajiny i cenné přírodní lokality. Snížily by rovněž turistickou atraktivitu a tím poškodily místní ekonomiku. Český ráj, právem tak nazvaný našimi předky, by přestal být rájem české země.
Existuje přitom daleko lepší dopravní řešení, které respektuje dopravní potřeby tří krajů. Je i mnohem levnější, protože je stavebně jednodušší. Jde o takzvanou „jižní variantu“ dálnice I/35, která odvádí tranzitní dopravu z Jičína do Mnichova Hradiště mimo Český ráj a ze dvou třetin využívá silnici z Jičína do Mladé Boleslavi, jejíž rozšíření už stát připravuje. Silnici z Jičína do Turnova je nutné modernizovat výstavbou obchvatů obcí. Toto řešení je mnohem šetrnější pro přírodu, obyvatele i návštěvníky.
Více informací najdete dále.
Český ráj je cíl, nikoli průtah pro kamiony! Český ráj je tu pro lidi a přírodu!
My, níže podepsaní, žádáme českou vládu i Liberecký, Královéhradecký a Středočeský kraj o
Tato výzva je peticí podle zákona o právu petičním č. 85/1990 Sb.
Petiční výbor:
RNDr. Jan Piňos, 511 01 Klokočí 11
Mgr. Eva Schaeferová, Autocamp Sedmihorky č. p. 72, 511 01 Karlovice-Sedmihorky
Akademický sochař Čestmír Suška, Bílkova 856/18, 110 00 Praha 1
Osoba oprávněná jednat jménem výzvy: RNDr. Jan Piňos, 511 01 Klokočí 11
Podepsané archy posílejte prosím na adresu: Mgr. Eva Schaeferová, Autocamp Sedmihorky č. p. 72, 511 01 Karlovice-Sedmihorky
Stát a Liberecký kraj prosazují v srdci Českého ráje stavbu 33 kilometrů dlouhé dálnice z Jičína do Turnova a na ni navazující šestikilometrový dálniční přivaděč z Žernova na Semily.
Kouzlo Českého ráje dosud nedotčeného větším průmyslem by stavbou dálnice s přivaděčem zaniklo. Kromě nenahraditelné ztráty přírodních a krajinných hodnot by dálnice s přivaděčem také výrazně zhoršila životní prostředí mnoha tisícům místních obyvatel zvýšenou dopravou, zvláště kamionovou, hlukem, emisemi, bariérou v krajině a ztrátou její krásy. Zabetonovala by 190 hektarů půdy a zničila biotopy vzácných živočichů a rostlin. Snížila by přitažlivost území pro návštěvníky a způsobila tak ztráty místní ekonomice založené na turismu. Český ráj navštíví ročně 1,5 milionu lidí.
V rozporu s tvrzením zastánců stavby by dálnice výrazně zhoršila život místním obyvatelům. Současná silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem nyní ohrožuje hlukem a emisemi 230 domů stojících v jejím bezprostředním okolí v sedmi obcích. Dálnice by však zatížila hlukem a emisemi z mnohem intenzivnější dopravy život obyvatel v Turnově a dvaceti obcích v jejím okolí, kde žije celkem 25 300 lidí.
Plánované dálniční monstrum i na stametrových estakádách můžete vidět na stránkách www.sos-ceskyraj.cz.
Existuje přitom daleko lepší řešení, které respektuje dopravní potřeby tří krajů. Je šetrnější pro přírodu, krajinu, turismus, státní pokladnu a místní ekonomiku. Je to kombinace a) urychlené rekonstrukce silnice I/35 z Turnova do Jičína s obchvaty obcí a místně pruhem pro předjíždění a b) dobudování kapacitního spojení na mnohem frekventovanější trase Mladá Boleslav – Jičín při jižním okraji Českého ráje. Toto řešení by ušetřilo cca 30 miliard korun jen na stavebních nákladech. Další ohromné úspory by vznikly tím, že bychom zamezili vedlejším negativním dopadům stavby dálnice Českým rájem. Zmíněné řešení by bylo také šetrné vůči Turnovu, srdci Českého ráje, městu s nejvyšší kvalitou života v ČR.
Stát přitom už nyní plánuje dálnici či rychlostní silnici z Mladé Boleslavi do Jičína. Srdce Českého ráje s Hruboskalskem, Troskami a Prachovskými skalami by tak bylo obklíčeno dvěma dálnicemi vzdálenými jen 10-15 kilometrů od sebe. Potřebujeme tak hustou síť dálnic v krajině, kterou pro její výjimečnou krásu opěvovaly jako symbol Čech celé generace umělců?
V rozvinutých zemích je stavba nových dálnic, podpora individuální automobilové dopravy a především kamionové dopravy už překonanou dopravní koncepcí kvůli dopadům na zdraví lidí, přírodu, krajinu, vodní režim a klima. Některé země už stavbu nových dálnic dokonce zcela zastavily. V chráněných územích celého světa se rozvíjí integrovaná doprava šetrná pro přírodu, místní obyvatele, návštěvníky a vhodná pro místní ekonomiku.
Český ráj je symbolem přírodních krás i historie naší země. Nedopusťme jeho zničení jedním z nejabsurdnějších dopravních projektů České republiky!
Jedinečné krásy území mezi Hruboskalskem, Troskami, Prachovskými skalami a Kozákovem zachytily generace básníků, malířů i fotografů. Už celá staletí sem přijíždějí turisté za klidem, malebnou krajinou a zachovalou přírodou. Český ráj je známý vzácnou kombinací přírody, skalních měst a historických památek a především pak kouzelným duchem místa.
Dálnice z Jičína do Turnova středem Českého ráje dlouhá 33 kilometrů a na ni navazující šestikilometrový dálniční přivaděč na Semily by tuto krásu nenávratné zničily. Obří stavbu plánovanou místy na stametrových estakádách, mimoúrovňové křižovatky a odstavná parkoviště nejdou „ukrýt“ v krajině, jejíž ráz a měřítko jsou typické svou drobnou malebností. Dálnice by zničila řadu přírodních stanovišť se vzácnými druhy živočichů a rostlin, zabetonovala by 190 hektarů půdy a rozdělila chráněnou krajinnou oblast neprostupnou bariérou. Další nedozírné škody by vznikly během samotné výstavby.
Intenzita dopravy mezi Jičínem a Turnovem je pětkrát nižší, než činí norma pro plánování dálnice. Dálnice by naopak do zatím klidného Českého ráje přivedla tranzitní a kamionovou dopravu a zavinila výstavbu průmyslových hal, jako je tomu u všech dálnic. Zhoršila by hlukem, emisemi, vytvořením bariéry v krajině i ohrožením zdrojů pitné vody životní prostředí desítkám tisíc zdejších obyvatel i návštěvníkům, jichž sem přijíždí ročně 1,5 milionu. Turistický ruch tvoří významnou část místní ekonomiky. Český ráj prosperuje i bez dálnice, Turnov je městem s nejvyšší kvalitou života v ČR. V rozporu s běžným názorem dálnice poškozují místní ekonomiku, a to zvlášť v přírodních a turistických oblastech. Dálnice by tak Českému ráji mohla pouze nenávratně uškodit.
Dálnice Českým rájem je zároveň z dopravního hlediska zbytečná a zbytečně drahá. Existuje přitom jednoduché a po všech stránkách mnohem lepší řešení:
Pro místní dopravu by bylo dostatečným řešením vybudovat na silnici mezi Turnovem a Jičínem obchvaty pěti obcí a občasný třetí pruh pro předjíždění.
Pro dálkovou dopravu by bylo vhodným řešením zvýšit kapacitu silnice I/16 z Mladé Boleslavi do Jičína. Už nyní je zde podstatně vyšší intenzita dopravy než na trase Jičín – Turnov a stát zde výhledově plánuje dálnici. Tato varianta řeší dopravní problémy Libereckého, Středočeského i Královéhradeckého kraje. Urychlení dopravy lze navíc dosáhnout stavbou jen 12 kilometrů dlouhé silniční spojky mezi Mnichovým Hradištěm a Horním Bousovem. Tímto řešením bychom podle dopravních propočtů ušetřili 30 miliard jen na stavbě samotné, nemluvě o ušetřených externalitách. Dvě třetiny této varianty stát už připravuje.
S ohledem na ničivé dopady velkých dopravních staveb na zdraví lidí, přírodu, krajinu, vodní režim a klima je stavba nových dálnic, podpora individuální automobilové dopravy a především kamionové dopravy v rozvinutých zemích už překonanou dopravní koncepcí. Švýcaři zakázali v referendu stavbu nových dálnic, vláda Walesu učinila totéž a projekty některých dálnic ruší i Rakousko. V chráněných územích celého světa se rozvíjí všestranně prospěšná integrovaná doprava šetrná pro přírodu, místní obyvatele, návštěvníky a vhodná pro místní ekonomiku. Tento trend se naštěstí nevyhne ani naší zemi.
Naše krajina navíc nemá německá, polská nebo alpská měřítka. Je krásná drobnou a pestrou malebností. Pokud ji zastavíme hustou dálniční sítí, ztratí své kouzlo, nemluvě o úbytku přírody, vody a půdy. Od roku 2000 u nás denně zanikne zástavbou průměrně 18 hektarů půdy, tj. 25 fotbalových hřišť. Za sto let přišla ČR o milion hektarů kvalitní zemědělské půdy, tj. přibližně třetinu veškeré zemědělské půdy.
Stavba dálnice napříč Českým rájem by byla mimořádně křiklavým příkladem ignorace moderních dopravních trendů a směřování evropských zemí k ochraně přírody a krajiny i k nápravě jejího těžce poškozeného stavu. Stavbou dvou dálnic vzdálených průměrně jen 10-15 kilometrů by se dostal Český ráj do obklíčení betonem, kamiony a průmyslovými halami. Místo pozitivního příkladu krajiny, kde jsou vyvážené zájmy ochrany přírody, turismu a ekonomiky, by se stal příkladem ostudným.
Čím dřív se vydáme cestou moderních trendů v dopravní politice a při plánování dopravních staveb, tím lépe. Nový pohled na dopravu odráží zvýšené nároky na ochranu přírody, krajiny, životního prostředí, klimatu a zdraví, alternativní dopravní možnosti, respektování místních obyvatel a místní ekonomiky, to vše v souladu s aktuálními přírodními, sociálními a technickými poznatky pro zachování kvalitního života v 21. století.
Pokud máte zájem naši výzvu sami aktivně šířit, můžete kromě sdílení její elektronické podoby na těchto stránkách využít i tyto naše soubory ke stažení.
Najdete zde PDF kompletní celonárodní výzvy (tak jak je zde na stránkách, s úvodem, základními informacemi i s těmi podrobnými), poté je zde k dispozici oboustranný podpisový arch (pozor, ten je nutné nechat osobu podepsat pouze v oboustranné variantě, kde je nedílnou součástí archu s podpisy i úvodní strana se stručným obsahem toho, co podepisují). Dále je zde k dispozici soubor jak se stručnými, tak i s podrobnějšími informacemi a nakonec můžete při oslovování okolí využít také titulní list i s QR kódem, který upozorňuje na místo s podpisovými archy.
Za šíření jak fyzické tak i elektronické petice budeme velmi rádi a předem za tuto aktivitu děkujeme!