Tisková zpráva koalice spolků SOS Český ráj

Tisková zpráva koalice spolků SOS Český ráj

Nový znalecký posudek potvrdil, že posouzení vlivů na životní prostředí zamýšlené dálnice srdcem Českého ráje stojí na vodě
Spolky Českého ráje zaslaly ministrovi životního prostředí další podklad pro zrušení kladného stanoviska EIA ke stavbě dálnice

Turnov, 13. listopadu 2025

Ministr životního prostředí Petr Hladík obdržel nový znalecký posudek (v příloze zprávy), který potvrzuje, že posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) zamýšlené dálnice z Jičína do Turnova se opíralo o zcela nekvalitní a nezákonné podklady. Závěrečné souhlasné stanovisko MŽP z roku 2021, jež z těchto podkladů vycházelo, je tedy neodůvodněné. 

Nový posudek z oboru ochrany přírody doporučuje přepracovat části EIA týkající se biologické rozmanitosti i fauny a flóry. Velmi nízká úroveň těchto kapitol v rámci EIA není ovšem jediným důvodem, proč by měl proces posuzování vlivů dálnice proběhnout znovu, a to řádně po odborné i procesní stránce podle zákona EIA (1). Koalice spolků SOS Český ráj proto už na jaře požádala ministra Petra Hladíka o zrušení souhlasného stanoviska EIA (2). 

Podrobný půlroční terénní průzkum, zakončený v říjnu novým znaleckým posudkem, zjišťoval skutečný stav biologické rozmanitosti a zejména živočichů jak v trase zamýšlené dálnice, tak i dálničního přivaděče na Zelený háj. Ukázal, že dokumentace EIA pro trasu zamýšlené dálnice pominula plnou třetinu (!) zákonem zvlášť chráněných druhů živočichů, které by utrpěly stavbou a provozem dálnice (3). U přivaděče Zelený háj jich pominula šestinu. 

Průzkum vedl a posudek vypracoval RNDr. Mojmír Vlašín, soudní znalec v oboru ochrany přírody. Na průzkumu se podíleli další biologové.  

Níže jsou další zjištění a doporučení nového znaleckého posudku:    

  • dokumentace EIA nezjistila výskyt 18 zákonem chráněných druhů živočichů žijících na trase zamýšlené dálnice, tedy nemohla ani hodnotit vliv záměru na jejich život (znalecký posudek v závěru jmenovitě uvádí, jak by dálnice tyto druhy negativně ovlivnila), u přivaděče Zelený háj se jedná o 10 opomenutých druhů (4) 
  • posudek zpracovaný v rámci procesu EIA (oponentura podle zákona, viz (1) shledal v dokumentaci EIA nedostatky a zmatky, měl proto žádat jejich nápravu, to však neučinil   
  • samotná dokumentace EIA, i když v trase zamýšlené dálnice zjistila výskyt 42 zvlášť chráněných druhů živočichů, označila vliv záměru jako malý, tím bagatelizuje vliv na přírodu, přitom skutečný počet druhů, které by byly negativně ovlivněny záměrem, je ještě o 18 vyšší
  • znalecký posudek navrhuje provést nový zoologický průzkum, tedy přepracovat kapitoly dokumentace EIA Biologická rozmanitost a Flóra a fauna

Autor posudku a další experti při podrobném půlročním terénním průzkumu prováděli přímé pozorování savců, ptáků, obojživelníků, plazů i průzkum hmyzu a ryb.  

Část týkající se biologické rozmanitosti a zoologie patří v dokumentaci a stanovisku EIA k jejich nejslabším částem. Oba tyto základní podklady k závěrečnému stanovisku MŽP trpí ovšem dalšími zásadními odbornými i zákonnými nedostatky. Nezabývají se totiž řádně ani vlivy záměru dálnice na krajinu a její ekologické funkce, resp. je velmi silně bagatelizují. 

Například zastavění 190 hektarů půdy (z 61 % se týká půdy I. a II. bonity) je označen jako středně významný a akceptovatelný. Přitom zastavování a další degradace půdy, zvlášť v období změn klimatu i srážkového a vodního režimu, je zásadním problémem naší krajiny (2). 

Vliv na krajinný ráz byl autory dokumentace a posudku EIA ignorován. Jejich návrh na začlenění dálnice do krajiny „ozeleněním“ je iluzorní. Tak velkou stavbu, jako je dálnice s plánovanými 5 km estakád, nelze ve výjimečně krásné krajině Českého ráje, jehož malebnost je dána pestrostí menších typů krajin a forem reliéfu i vegetačního pokryvu, „schovat“ výsadbou stromů. Navíc správci komunikací silniční zeleň kácejí (2).

Koalicí spolků SOS Český ráj napadený proces EIA má také zásadní procesní vady, proto je nezákonný. Posudek EIA označoval negativní vlivy vágně za „malé“, střední“ „akceptovatelné“, aniž by se jeho autoři pokusili o konkretizaci vlivů. Porušením zákona o EIA je i to, že nebyla posouzena a vybrána nejšetrnější varianta zamýšlené komunikace. Nezákonné bylo také veřejné projednání posudku EIA bez veřejnosti a dokonce bez řady orgánů státní správy za vrcholících covidových restrikcí, což dodalo celému procesu známku nedůvěryhodnosti (2).

RNDr. Jan Piňos, tiskový mluvčí koalice spolků SOS Český ráj, řekl:

„Ministr životního prostředí Petr Hladík obdržel nový biologický posudek, vzniklý na základě půlročního podrobného terénního průzkumu na trase zamýšlené dálnice a jejího přivaděče ve středu Českého ráje. Autor posudku, soudní znalec v oboru ochrana přírody Mojmír Vlašín, zjistil zásadní nedostatky dokumentace a posudku EIA a doporučuje přepracování části Biologická rozmanitost a Flóra a fauna. 

Nový průzkum potvrdil, co jsme napsali už na jaře ministru životního prostředí Petru Hladíkovi: posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) zamýšlené dálnice z Jičína do Turnova bylo odborně zcela odbyté, procesně nezvládnuté - a proto nezákonné. Souhlasné stanovisko EIA ministerstva životního prostředí stojí tedy na špatných podkladech, stojí na vodě. MŽP by proto mělo své kladné stanovisko zrušit a proces posuzování vlivů dálnice by měl proběhnout znovu řádně po odborné i zákonné stránce.  

RNDr. Mojmír Vlašín, soudní znalec z oboru životní prostředí včetně přírody a krajiny, vedoucí terénního průzkumu a autor znaleckého posudku, řekl:

“Podklady pořízené v procesu EIA ve věci záměru dálnice ( Přeložka I/35) považuji za naprosto nedostatečné, zejména v kapitole  Biologická rozmanitost. Dokumentace v trase dálnice nezaznamenala výskyt 18 druhů zvláště chráněných druhů živočichů, kteří budou záměrem stavby negativně dotčeni, bude narušen jejich biotop nebo jimi užívaná sídla. Mimo jiné je to např. blatnice skvrnitá, bobr evropský, ledňáček říční, netopýr brvitý, rosnička zelená, užovka hladká nebo zlatohlávek skvostný. Pokud by byly takto odbyté podklady pro stavbu plánovaného dálničního tunelu v Turnově, tak bych do něj nikdy nejel." 

JUDr. Miloš Tuháček, advokát, který sepsal podnět k přezkumu závazného stanoviska EIA, řekl:

“Množství pochybení v závazném stanovisku EIA je tak velké, že by podle mého názoru proces EIA neprošel soudním přezkumem. To, že se obracíme již nyní na MŽP s podnětem k přezkumu závazného stanoviska EIA, tak lze považovat za krok, který umožní včasnou nápravu všech pochybení vzniklých v procesu posuzování vlivů na životní prostředí při současném vyřešení problémů souvisejících s průjezdem aut intravilány obcí. Zrušením závazného stanoviska EIA může MŽP přispět k včasnému vyřešení obou těchto problémů.”

Kontext:

Stavba dálnice středem Českého ráje je zbytečná, ničivá a příliš drahá. Existuje přitom daleko lepší dopravní řešení, šetrnější pro životní prostředí a zdraví lidí, pro přírodu a krajinu i pro státní pokladnu. Toto řešení respektuje dopravní potřeby tří krajů. Je i mnohem levnější, protože je stavebně jednodušší. Jde o takzvanou „jižní variantu“ dálnice I/35, která odvádí tranzitní dopravu z Jičína do Mnichova Hradiště mimo Český ráj a ze dvou třetin využívá silnici z Jičína do Mladé Boleslavi, jejíž rozšíření už stát připravuje. Silnici z Jičína do Turnova je nutné modernizovat výstavbou obchvatů obcí.

Dálnice Českým rájem a její průvodní negativní dopady (tranzitní doprava, hluk, průmyslové haly) by zničily unikátní tvář a kouzlo krajiny i cenné přírodní lokality. Snížily by rovněž turistickou atraktivitu a tím poškodily místní ekonomiku. Český ráj, právem tak nazvaný našimi předky, by přestal být rájem české země. Více informací naleznete zde (5). 

Spor o dálnici srdcem Českého ráje výstižně přibližuje aktuální reportáž pořadu ČT Nedej se! (6).

 

Kontakt:

RNDr. Jan Piňos, tiskový mluvčí koalice spolků SOS Český ráj

sos.cesky.raj@centrum.czjanek.pinos@gmail.com

720 552 888

 

Příloha: 

Znalecký posudek soudního znalce RNDr. Mojmíra Vlašína 

 

Poznámky:

(1) Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí:   https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-100

Proces probíhá v šesti krocích: 1. Oznámení, 2. Zjišťovací řízení, 3. Dokumentace,  4. Veřejné projednání, 5. Posudek, 6. Závazné stanovisko, viz: https://frankbold.org/poradna/zivotni-prostredi/zamery-ovlivnujici-zivotni-prostredi/eia/rada/co-je-eia 

(2) https://www.sos-ceskyraj.cz/blog/10

(3) Zákon o ochraně přírody a krajiny https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-114 a prováděcí vyhláíška https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-395

(4) Uvedené počty se týkají pouze těch chráněných druhů zjištěných při novém průzkumu, které by dálnice negativně ovlivnila, celkový počet nově zjištěných chráněných druhů je vyšší.

(5) https://www.sos-ceskyraj.cz/petice

(6)  https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/225562248410028/