SOS – Český ráj
Dálnici STŘEDEM Českého ráje NECHCEME
„Známe lepší cestu“
loading

Aktuality

aktuality

Otevřený dopis vládě

20. 3. 2025 (Komentář)

Petr Fiala, premiér vlády ČR
Martin Kupka, ministr dopravy 
Petr Hladík, ministr životního prostředí
Martin Půta, hejtman Libereckého kraje
Tomáš Hocke, starosta města Turnova
Jan Malý, starosta města Jičína
starostky a starostové obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR

Na vědomí:
vláda ČR
senátoři Ondřej Lochman a Tomáš Czernin
zastupitelé Libereckého kraje
zastupitelé města Turnova
zastupitelé města Jičína
zastupitelé obcí mikroregionů Český ráj a Tábor 

EXISTUJE LEPŠÍ ŘEŠENÍ DOPRAVY PRO ČESKÝ RÁJ 
NEŽ DÁLNICE JEHO STŘEDEM

Otevřený dopis premiérovi vlády ČR Petru Fialovi, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi, ministrovi životního prostředí Petru Hladíkovi, hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi, starostovi Turnova Tomáši Hockemu, starostovi Jičína Janu Malému, generálnímu řediteli ŘSD ČR Radku Mátlovi, starostkám 
a starostům obcí mikroregionů Český ráj a Tábor

„Pokud jsou pro ti, kteří tam bydlí, tak si myslím, že stavba má šanci a má smysl to dělat. Pokud stavbu blokují místní, tak je to složitější a člověk opravdu přemýšlí, zda neděláme něco špatně.“

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR

Turnov, 19. března 2025

Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a vážení starostové, vážený pane generální řediteli,

vlna nesouhlasu obyvatel Českého ráje s plánem výstavby rychlostní silnice spojující Jičín a Turnov, která se zvedla od zářijové návštěvy ministra Martina Kupky v Turnově, dokládá pravdivost uvedených slov generálního ředitele ŘSD Radka Mátla. Ano, je tu „něco špatně“, je to hodně špatně a je toho víc. Svědčí o tom také fakt, že proti zamýšlené podobě silnice protestují už i obce Mikroregionu Český ráj a píší ministru dopravy, že „by došlo k nenávratné devastaci unikátní krajiny Českého ráje a negativnímu ovlivnění místních obyvatel i návštěvníků hlukem a emisemi.“
    V roce 2011 se vyjádřilo v petici proti dálnici Českým rájem více než 15 000 občanů a drtivá většina obcí podél plánované trasy. Dnes proti ní protestují jen informovaní lidé a je jich zatím neúměrně málo. Za tímto faktem stojí naprosté selhání státu v poskytování informací. Pokud by obyvatelé Českého ráje věděli, jakou stavbu tu stát plánuje, protestovalo by jich mnohem víc. Jako příklad můžeme uvést nedávné setkání občanů turnovských městských částí Mašov a Pelešany, kteří poté, co získali informace o plánovaném úseku u Turnova a o tunelu, který by měl vést pod jejich domy geologicky rizikovým svahem, vyjadřovali svůj nesouhlas velmi důrazně.

Vážení oslovení, dálnici v Českém ráji odmítáme z těchto hlavních důvodů:

•    je neslučitelná s ochranou jedinečné přírody a krajiny naší nejstarší CHKO a celého Českého ráje,
•    poškodila by hlukem a emisemi tisíce zdejších obyvatel,
•    je zbytečná – intenzita dopravy mezi Jičínem a Turnovem je zlomkem dopravní kapacity, pro niž se stavějí
    dálnice, a ani prognózy neukazují na takový nárůst,
•    zdejší obyvatelé odmítají invazi kamionové dopravy a zničení cenné půdy a krajiny průmyslovými halami –
    dnes je tu podobných velkých staveb minimum,
•    existuje mnohem levnější a jednodušší dopravní řešení, které by ulehčilo obcím na trase stávající 
    I/35 = obchvaty obcí a střídavý třípruh pro předjíždění,
•    hlavní dopravní tah z Jičína směřuje na Mladou Boleslav a tuto silnici (I/16) už ŘSD modernizuje, přičemž 
    za „maximalistickou variantu“ označuje střídavý třípruh,
•    I/35 má dle všech dostupných zdrojů minimální mezinárodní význam – o zkapacitnění přes Žitavu
    Německo neuvažuje,
•    hustá síť dálnic představuje dávno překonané dopravní řešení, neodpovídající moderním dopravním 
    trendům a globální ekologické situaci, některé státy už proto projekty nových dálnic zrušily,
•    v chráněných územích celého světa se rozvíjí integrovaná doprava šetrná pro přírodu, místní obyvatele,
    návštěvníky a vhodná pro místní ekonomiku,
•    přepracovat špatné, zastaralé projekty neodpovídající skutečnosti a době je neporovnatelně menší zátěží, 
    než je ze setrvačnosti uskutečnit se všemi ničivými dopady na přírodu, krajinu, životy místních obyvatel,
    turistický ruch a místní ekonomiku,
•    nechceme jako daňoví poplatníci utratit v době obrovského státního zadlužení desítky miliard za stavbu, 
    která je z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska omylem.

Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a starostové, vážený pane generální řediteli, žádáme Vás, abyste:

•    zabránili s péčí řádných hospodářů výstavbě nové čtyřproudé silnice I/35 pro cca 40 000 vozidel denně 
    v době, kdy současná intenzita dopravy činí jen cca 6 000 automobilů uprostřed plánované trasy mezi 
    Jičínem a Turnovem (zdroj:  radar Ktová) a cca 10 000 vozidel u Turnova (zdroj: radar Radvánovice) – což 
    ovšem způsobuje z velké části místní doprava, kterou by tato stavba neřešila,
•    zohlednili reálnou dopravní situaci v regionu tak, aby byla realizována původní, tzv. jižní varianta – 
    modernizace silnice I/16, která povede tranzitní dopravu mimo Český ráj a ve svém rozpočtu zároveň zahrne
    modernizaci stávající silnice Turnov – Jičín s obchvaty obcí, 
•    nezničili unikátní chráněnou krajinu Českého ráje, kterou celé generace našich předků pro nás dokázaly
    zachovat,
•    respektovali zájmy 1,5 milionu návštěvníků Českého ráje ročně i místní turistické ekonomiky,
•    neplýtvali miliardami na neopodstatněnou a ničivou stavbu, za niž byste se Vy a příští generace museli 
    jednou stydět, 
•    vystupovali vůči místním občanům a jejich spolkům s respektem jako k partnerům a neignorovali je, jako
    tomu bylo doposud, 
•    přistupovali k problematice silnice I/35 odpovědně s vědomím, že dopravní politika a dopravní stavby musejí 
    odrážet nároky na životní prostředí, dopravní možnosti, respektování hlasu místních obyvatel a ochranu
    přírody a klimatu, které jsou v souladu s moderními přírodními, sociálními a technickými poznatky a jsou
    nezbytné pro dobrý a udržitelný život v 21. století. 

Děkujeme Vám. 

Tímto dopisem navazujeme na předchozí otevřený dopis z 9. září 2024, v němž jsme uvedli, 
jak nedemokratickým a nátlakovým způsobem kdysi prosadil Liberecký kraj dálnici Českým rájem místo jeho obchvatu jižní variantou v koridoru silnice I/16.

Spolek SOS Český ráj:
Autocamp Sedmihorky v. o. s.
Oslí stezka
SEV Český ráj z. s.
ZO ČSOP Bukovina
ZO ČSOP Křižánky
Pozemkový spolek Sedmihorské mokřady
Spolek Sedmihorky z. s.
Spolek Tisovka z. s.
Za Rovensko v Českém ráji z. s.
Zazemí z. s. 
Environment and Wetland Centre, z. s.
Fotoklub Safír Turnov
Čestmír Suška, akad. sochař
MUDr. Marie Kyralová, držitelka Řádu královny Elišky Přemyslovny

zavřít

Aktuality

Otevřený dopis prezidentovi
29. 4. 2025
Dne 24. 4. 2025 jsme v Jičíně předali otevřený…
Zasedání zastupitelstva v Turnově 27. 3. 2025, příspěvek k tématu I/35
8. 4. 2025
Dne 27. 3. 2025 vystoupil Roman Rákosník na…
Velký výprodej Českého ráje: Trosky ve slevě!
10. 9. 2024
Text Evy Schaeferové, který vyšel s redakčními…
Silnice I/35 z Turnova na Jičín ano, ale...
7. 8. 2024
List Turnovsko v akci uvádí dne 7. 8. 2024 článek…
Dálnice přes Český ráj nebude. Je drahá a zbytečná, tvrdí ministerstvo.
30. 7. 2024
Přidáváme odkaz na článek z 16. dubna 2014 z…
Zasedání zastupitelstva v Turnově, příspěvek k tématu I/35
20. 7. 2024
Dne 27. 6. 2024 vystoupila Eva Schaeferová na…
Silnice Českým rájem získává jasnější obrysy, část místních je proti stavbě
20. 7. 2024
Z 22. 6. 2024 pochází článek reagující na…
Boj o dálnici Českým rájem pokračuje. V Tatobitech se setkali odpůrci projektu s hejtmanem
20. 7. 2024
21. 6. 2024 se Na Žlábku u Tatobit konalo setkání…