Aktuality

Otevřený dopis vládě
20. 3. 2025 (Komentář)
Petr Fiala, premiér vlády ČR
Martin Kupka, ministr dopravy
Petr Hladík, ministr životního prostředí
Martin Půta, hejtman Libereckého kraje
Tomáš Hocke, starosta města Turnova
Jan Malý, starosta města Jičína
starostky a starostové obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR
Na vědomí:
vláda ČR
senátoři Ondřej Lochman a Tomáš Czernin
zastupitelé Libereckého kraje
zastupitelé města Turnova
zastupitelé města Jičína
zastupitelé obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
EXISTUJE LEPŠÍ ŘEŠENÍ DOPRAVY PRO ČESKÝ RÁJ
NEŽ DÁLNICE JEHO STŘEDEM
Otevřený dopis premiérovi vlády ČR Petru Fialovi, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi, ministrovi životního prostředí Petru Hladíkovi, hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi, starostovi Turnova Tomáši Hockemu, starostovi Jičína Janu Malému, generálnímu řediteli ŘSD ČR Radku Mátlovi, starostkám
a starostům obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
„Pokud jsou pro ti, kteří tam bydlí, tak si myslím, že stavba má šanci a má smysl to dělat. Pokud stavbu blokují místní, tak je to složitější a člověk opravdu přemýšlí, zda neděláme něco špatně.“
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR
Turnov, 19. března 2025
Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a vážení starostové, vážený pane generální řediteli,
vlna nesouhlasu obyvatel Českého ráje s plánem výstavby rychlostní silnice spojující Jičín a Turnov, která se zvedla od zářijové návštěvy ministra Martina Kupky v Turnově, dokládá pravdivost uvedených slov generálního ředitele ŘSD Radka Mátla. Ano, je tu „něco špatně“, je to hodně špatně a je toho víc. Svědčí o tom také fakt, že proti zamýšlené podobě silnice protestují už i obce Mikroregionu Český ráj a píší ministru dopravy, že „by došlo k nenávratné devastaci unikátní krajiny Českého ráje a negativnímu ovlivnění místních obyvatel i návštěvníků hlukem a emisemi.“
V roce 2011 se vyjádřilo v petici proti dálnici Českým rájem více než 15 000 občanů a drtivá většina obcí podél plánované trasy. Dnes proti ní protestují jen informovaní lidé a je jich zatím neúměrně málo. Za tímto faktem stojí naprosté selhání státu v poskytování informací. Pokud by obyvatelé Českého ráje věděli, jakou stavbu tu stát plánuje, protestovalo by jich mnohem víc. Jako příklad můžeme uvést nedávné setkání občanů turnovských městských částí Mašov a Pelešany, kteří poté, co získali informace o plánovaném úseku u Turnova a o tunelu, který by měl vést pod jejich domy geologicky rizikovým svahem, vyjadřovali svůj nesouhlas velmi důrazně.
Vážení oslovení, dálnici v Českém ráji odmítáme z těchto hlavních důvodů:
• je neslučitelná s ochranou jedinečné přírody a krajiny naší nejstarší CHKO a celého Českého ráje,
• poškodila by hlukem a emisemi tisíce zdejších obyvatel,
• je zbytečná – intenzita dopravy mezi Jičínem a Turnovem je zlomkem dopravní kapacity, pro niž se stavějí
dálnice, a ani prognózy neukazují na takový nárůst,
• zdejší obyvatelé odmítají invazi kamionové dopravy a zničení cenné půdy a krajiny průmyslovými halami –
dnes je tu podobných velkých staveb minimum,
• existuje mnohem levnější a jednodušší dopravní řešení, které by ulehčilo obcím na trase stávající
I/35 = obchvaty obcí a střídavý třípruh pro předjíždění,
• hlavní dopravní tah z Jičína směřuje na Mladou Boleslav a tuto silnici (I/16) už ŘSD modernizuje, přičemž
za „maximalistickou variantu“ označuje střídavý třípruh,
• I/35 má dle všech dostupných zdrojů minimální mezinárodní význam – o zkapacitnění přes Žitavu
Německo neuvažuje,
• hustá síť dálnic představuje dávno překonané dopravní řešení, neodpovídající moderním dopravním
trendům a globální ekologické situaci, některé státy už proto projekty nových dálnic zrušily,
• v chráněných územích celého světa se rozvíjí integrovaná doprava šetrná pro přírodu, místní obyvatele,
návštěvníky a vhodná pro místní ekonomiku,
• přepracovat špatné, zastaralé projekty neodpovídající skutečnosti a době je neporovnatelně menší zátěží,
než je ze setrvačnosti uskutečnit se všemi ničivými dopady na přírodu, krajinu, životy místních obyvatel,
turistický ruch a místní ekonomiku,
• nechceme jako daňoví poplatníci utratit v době obrovského státního zadlužení desítky miliard za stavbu,
která je z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska omylem.
Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a starostové, vážený pane generální řediteli, žádáme Vás, abyste:
• zabránili s péčí řádných hospodářů výstavbě nové čtyřproudé silnice I/35 pro cca 40 000 vozidel denně
v době, kdy současná intenzita dopravy činí jen cca 6 000 automobilů uprostřed plánované trasy mezi
Jičínem a Turnovem (zdroj: radar Ktová) a cca 10 000 vozidel u Turnova (zdroj: radar Radvánovice) – což
ovšem způsobuje z velké části místní doprava, kterou by tato stavba neřešila,
• zohlednili reálnou dopravní situaci v regionu tak, aby byla realizována původní, tzv. jižní varianta –
modernizace silnice I/16, která povede tranzitní dopravu mimo Český ráj a ve svém rozpočtu zároveň zahrne
modernizaci stávající silnice Turnov – Jičín s obchvaty obcí,
• nezničili unikátní chráněnou krajinu Českého ráje, kterou celé generace našich předků pro nás dokázaly
zachovat,
• respektovali zájmy 1,5 milionu návštěvníků Českého ráje ročně i místní turistické ekonomiky,
• neplýtvali miliardami na neopodstatněnou a ničivou stavbu, za niž byste se Vy a příští generace museli
jednou stydět,
• vystupovali vůči místním občanům a jejich spolkům s respektem jako k partnerům a neignorovali je, jako
tomu bylo doposud,
• přistupovali k problematice silnice I/35 odpovědně s vědomím, že dopravní politika a dopravní stavby musejí
odrážet nároky na životní prostředí, dopravní možnosti, respektování hlasu místních obyvatel a ochranu
přírody a klimatu, které jsou v souladu s moderními přírodními, sociálními a technickými poznatky a jsou
nezbytné pro dobrý a udržitelný život v 21. století.
Děkujeme Vám.
Tímto dopisem navazujeme na předchozí otevřený dopis z 9. září 2024, v němž jsme uvedli,
jak nedemokratickým a nátlakovým způsobem kdysi prosadil Liberecký kraj dálnici Českým rájem místo jeho obchvatu jižní variantou v koridoru silnice I/16.
Spolek SOS Český ráj:
Autocamp Sedmihorky v. o. s.
Oslí stezka
SEV Český ráj z. s.
ZO ČSOP Bukovina
ZO ČSOP Křižánky
Pozemkový spolek Sedmihorské mokřady
Spolek Sedmihorky z. s.
Spolek Tisovka z. s.
Za Rovensko v Českém ráji z. s.
Zazemí z. s.
Environment and Wetland Centre, z. s.
Fotoklub Safír Turnov
Čestmír Suška, akad. sochař
MUDr. Marie Kyralová, držitelka Řádu královny Elišky Přemyslovny

Aktuality
8. 4. 2025
10. 9. 2024
7. 8. 2024
30. 7. 2024
20. 7. 2024
20. 7. 2024
20. 7. 2024